Vi ger alltid 100 procent

Projektet Hundra Procent Hjärta startades bland annat som en reaktion på de omkostnader som Sveriges ledande välgörenhetsorganisationer har. Vi ger alltid vad vi heter, 100 procent! Och du vet alltid vem pengarna går till.

 

I årsredovisningen för exempelvis Cancerfonden kan man läsa att 85 procent av deras insamlade medel går till cancerforskning och påverkansarbete. Det betyder att 15 procent, motsvarande drygt 76 miljoner kronor under 2012 gick till omkostnader. Detta är förståeligt för en stor och ”gammaldags” organisation, men en modern välgörenhetsorganisation kan drivas mycket effektivare.

Hundra Procent Hjärta är just ett sådant modernt välgörenhetsprojekt, en virtuell organisation. Det finns inga fysiska lokaler. De som arbetar med projektet är eldsjälar som gör det utan fast ersättning, i regel gratis. Vi kommunicerar via e-post och egna mobiltelefoner. Endast 4 procent av de pengar som kommer in via sponsorer ska användas till att utveckla projektet.  

Hur vi gör skillnad i ett större perspektiv

Det som de etablerade välgörenhetsorganisationerna gör är utan tvekan nödvändigt och berömvärt. Samtdigit är det bra att det finns ett alternativ för alla de som vill att varenda krona kommer fram oavkortat. Om tillräckligt många väljer Hundra Procent Hjärta kommer det att leda till att även de största välgörenhetsorganisationerna kommer att effektivisera sina kostnader och i den bästa av världar erbjuda samma alternativ som vi till sina givare. Om t ex Cancerfonden sänkte sina kostnader med 10 procent skulle stödet till cancerforskningen öka med nästan 8 miljoner kronor per år. Räknat på alla välgörenhetsorganisationerna i Sverige handlar det om tiotals miljoner varje år. Vi ger 100 procent, det kan du också!

Dawid Myslinski, Grundare
Dawid Myslinski, Grundare

"Som initiativtagare till Hundra Procent Hjärta är det viktigt för mig att både donatorer och de som får hjälp känner sig trygga och respekterade.

Anledningen till att målgruppen är ensamstående föräldrar är att jag själv är uppvuxen med en ensamstående mamma och vet vilka utmaningar ensamstående föräldrar ställs inför. Inte minst har jag fått en större förståelse för det sedan jag själv blev pappa."


Dawid Myslinski arbetar i finansbranschen och förekommer regelbundet i branschmedia.

Idé

Samla in pengar till välgörande ändamål så effektivt som möjligt.

Vision

I grunden förändra strukturen för välgörenhetsorganisationer genom att vara en förebild.

Värdegrunder

Omtanke, relationer, effektivitet och innovation.